リーファトロジーの哲学 / Philosophy of Lifatology

美しき曲々の和訳、遺書としての。時に考察

Crowded House - When You Come

「Temple of Low Men (1988)」より



When you come across the sea
君が海を越えて来るなら
Me like a beacon, guiding you to safety
僕は明かりとなって、君を無事に導こう
The sooner the better now
早いほどいいんだ
And when you come
そして、君が来るなら
The hills will breathe like a baby
海底は身を持ち上げ
Pulled up, heaving from the bottom of the ocean
丘となって赤子のように息をするだろう
The sooner the better now
早いほどいいんだ
And when you come to cover me
そして君が僕にキスをし
Fresh with your kisses
鎖に巻かれライオンの巣に咲く、一輪のヒナギクのような爽やかさで
Fresh like a daisy chained up in a lion's den
僕を包むのなら
The sooner the better now
早いほどいいんだ
I'll know you by the thunderclap
僕は君を知るだろう。まるで血の雨のように
Pouring like a rain of blood to my emotions
心に打ち付ける雷によって
And that is why
だから僕は
I stumble to my knees
膝まづくんだ

 


And why, underneath the Heavens
そして、だから僕は知るんだ
With the stars burning and exploding
天の下、星々が燃え爆発する中で
I know why I could never let you down
なぜ、君を失望なんてさせるはずがないのかを
When you come
君が来るなら

 


When you come like an iceberg float in darkness
君が暗闇の中を氷山のように漂い
Smashing my hull send me to the bottom of the sea
海底へ、船を僕ごと沈めに来るのなら
I should know you better now
君をもっと知らなくちゃ
And when you come, your majesty to entrap me
そして、気高き君が僕をとらえるなら
Prince of light receding 
そう、遠ざかっていく光の王子たる僕をとらえるなら
The sooner the better now
早いほどいいんだ
And when you come to cover me
そして君が僕にキスをし
With your kisses hard like armour
鎧のように固く僕を包み込むのなら
The sooner the better now
早いほどいいんだ
I'll know you by the thunderclap
僕は君を知るだろう。まるで血の雨のように
Pouring like a rain of blood to my emotions
心に打ち付ける雷によって
And that is why
だから僕は
I stumble to my knees
膝まづくんだ

 


And why, underneath the Heavens
そして、だから僕は知るんだ
With the stars burning and exploding
天の下、星々が燃え爆発する中で
I know why I could never let you down
なぜ、君を失望なんてさせるはずがないのかを
When you come
君が来るなら

 


She came out of the water
彼女は海の中から
Into my horizon
僕の地平線へとやって来た
Like a cumulonimbus
まるで積乱雲のように
Coming in from the distance
遠く離れた場所から
Burning and exploding
燃え上がり爆発しながら
Burning and exploding
燃え上がり爆発しながら
Like a slow volcano
まるで、ゆっくりと火を噴く火山のように
When you come
君が来るなら
When you come
君が来るなら
Cover the ground with ashes
灰で大地を覆ってくれ
Baby, when you come
あぁ、君が来るなら
Nothing changes, now
何も変わらない
When you come
君が来るなら
Burning and exploding
燃え上がり爆発しながら
When you come
君が来るなら
When you come
君が来るなら


 こんなに美しいメロディーと歌詞なのに、和訳した瞬間にゴミになってしまった… 誰かもっと美しく訳してくれ。


Copyright (c) 2019-23 リーファトロジーの哲学 / Philosophy of lifatology All Rights Reserved.