リーファトロジーの哲学 / Philosophy of Lifatology

美しき曲々の和訳、遺書としての。時に考察

【English】Tatsuya Kitani - Rapport

「Bipolar (2022)」より



がらんどうの胸に覚えた違和感さえ
Sense of discomfort in my hollow heart
ひとりきりでは御しきれない
I can't even control it on my own
この目も鼻も耳も、内側の僕に届かない
These eyes, nose, or ears can't reach me within.
茫漠たる灰の海で
In this vast sea of ash
痛みさえ忘れていたんだ
I couldn't even recall what pain was like 
そんな僕の目の前に現れたあなたに
Then you appeared before me

 


見えないものを見たんだ
And made me see what I couldn't see
あなたと僕の間にあった温度を
Against the temperature between you and me
僕の弱さを少し預けていられた
I could lean my weakness for a while
あなたの言葉が僕の鎖を解いて
Your words unchained me
空が白んでいくような
As the sky grew brighter
この手の中の光が、心だと知ったんだ
Then I realised the light in my hand was my heart

 


誰かを傷つけてしまう悪夢で
Having a nightmare of hurting someone
浅い呼吸を繰り返して
I repeated shallow breathing
その矢印の向きを、この胸の奥に集めて
And made the arrow indicate deep inside my heart

 


安寧の孤独の中で
In the peaceful solitude
静かな終わりを願って
I wished for a quiet ending
少しずつ冷えていく何かが寂しかった
Something gradually getting colder left me lonely

 


それでも構わなかった
Still I did not care
誰かを愛して、愛されたいと望むこと
About loving someone and wanting to be loved
同じ数だけ痛みがあるということ
About how there are as many pains as those attempts
そうして鎖した僕の胸の奥まで
So I chained my heart
あなたで満ちてしまったんだ
But now you've filled it deep inside
壁が崩れて橋が架かって、僕は
The walls broken, a bridge built

 


あなたがくれた呼吸で、
With breath you gave me
優しい刃で
With your gentle edge
見えた形の無いものを
I could finally see something formless
この手の中の光を、護りたいと願った
I wished to protect the light in my hand


Copyright (c) 2019-23 リーファトロジーの哲学 / Philosophy of lifatology All Rights Reserved.