リーファトロジーの哲学 / Philosophy of Lifatology

美しき曲々の和訳、遺書としての。時に考察

【English】Tatsuya Kitani - Ode to Joy(よろこびのうた)

「Bipolar(2022)」より



僕だけ言葉が通じないみたいだ
It seems only I can't make myself understood
誰のせいかなんてわかっているけど
I know who's the one to blame
なぜ僕はここまで続いてしまった?
How have I lasted so far?
優しい友達がいたからかな
Probably all thanks to my kind friends

 


数えきれない痛みたちと
Pains too many to count
片手で足るよろこびの欠片
Pieces of joy so few as to be countable on a hand
続けるか終わるかのどっちかひとつを
To continue or to end it
選び取る自由に疲れたよ
I'm sick of the freedom to choose one

 


消えてしまえたら
If I could disappear
消えてしまえたら
If I could disappear
消えてしまえたら
If I could disappear
よかったのにな
I would like that

 


僕らはみんな寂しくて
We all used to feel lonely 
生きることがへたくそだった
and be bad at living
涙がとうに涸れたから
As there's no more tears left to cry
終わる場所を探しているんだ
We are looking for the place to end it all

 


よろこびのうた
The ode to joy
抱きしめるように
As if embracing it
歌う
I'm gonna sing


Copyright (c) 2019-23 リーファトロジーの哲学 / Philosophy of lifatology All Rights Reserved.